zittend persoon
zittend persoon

Meer informatie over de huidige gas- en stroomtarieven in Nederland

Bel Selectra voor energie-advies en hulp bij het afsluiten van een nieuw energiecontract (Wachttijd bedraagt momenteel: 1 minuut)

Advertentie - Selectra
zittend persoon
zittend persoon

Ontvang advies om te besparen op je energiefactuur

Vergelijk gratis met onze energievergelijker.

Advertentie - Selectra 

Stedin storing: stappenplan en storing melden

Laatste update op
minuten lezen
banner stedin storing

Een Stedin storing kan verschillende oorzaken hebben en moet gemeld worden. Dit doe je door het Nationaal Storingsnummer 0800 9009 te bellen. Er wordt dan direct contact opgenomen met de netbeheerder die de storing zo snel mogelijk oplost. Dit nummer is altijd bereikbaar.

Wat te doen bij een Stedin storing?

Er zijn meerdere storingen waar je last van kunt hebben. De meest voorkomende zijn stroom-, gas- of een meterstoring. Sommige problemen zijn zelf op te lossen, zoals bij kortsluiting in huis, maar andere problemen moeten door Stedin worden aangepakt.

Als meerdere huishoudens in de buurt last hebben van een gaslucht of stroomstoring, dan moet je dit melden bij je netbeheerder. Dit doe je door het Nationaal Storingsnummer 0800 9009 te bellen. Er wordt automatisch contact opgenomen met de juiste netbeheerder die in jouw regio actief is.

De betreffende netbeheerder zal dan zo snel mogelijk in actie komen om het probleem op te lossen, zodat iedereen weer veilig stroom en gas kan verbruiken.

stroomstoring
stroomstoring_mobile

Stroomstoring of kortsluiting in huis?

Bel Selectra voor advies om de storing te verhelpen (Wachttijd bedraagt momenteel: 1 minuut)

Advertentie - Selectra
stroomstoring
stroomstoring_mobile

Gratis adviesdienst gas en elektriciteit

Vergelijk gratis met onze energievergelijker.

Advertentie - Selectra 

Wat te doen bij een Stedin gaslucht?

Als je een gaslucht ruikt of een gaslek verdenkt, is het van belang dat je meteen alle ramen en deuren opent en de hoofdgaskraan dichtdraait. Gebruik nooit open vuur, rook niet en laat elektrische apparaten uitstaan.

Komt de gaslucht vanuit je woning? Ga dan naar buiten om jezelf in veiligheid te brengen en bel het Nationaal Storingsnummer 0800 9009. Je netbeheerder zal de gaslucht of het lek opsporen en werkzaamheden uitvoeren, zodat het probleem wordt opgelost.

Wat te doen bij een Stedin stroomstoring?

Denk je last te hebben van stroomstoring? Dan is het verstandig om eerst kortsluiting uit te sluiten en de meterkast te controleren. Indien je buren ook last hebben van een stroomstoring, dan is de kans groot dat er sprake is van een groter probleem dat alleen door de netbeheerder kan worden opgelost.

Controleer of de storing al op de website van Stedin is gemeld. Als dit niet het geval is, neem dan zelf met Stedin contact op om de stroomstoring te melden.

Stedin storingsnummer

Bij een stroomstoring, gaslucht of gaslek kun je altijd 0800 9009 bereiken. Bij een stroomstoring kun je het beste eerst op de website van Stedin kijken of je deze zelf kunt oplossen.

Vergoeding Stedin storing

Iedere netbeheerder hanteert dezelfde regeling voor vergoedingen bij een storing. Huishoudens komen alleen in aanmerking als er geen stroom- of gastoevoer was gedurende vier uur aan een stuk.

Voor een storing van vier uur lang wordt er €35 uitgekeerd. Voor elke vier uur dat de storing langer duurt, ontvangen huishoudens €20. Bij gepland onderhoud of in een situatie die extreem is, zoals een natuurramp, wordt er niets uitgekeerd.

Binnen 12 weken wordt een brief naar de desbetreffende huishoudens gestuurd, waarin staat of ze recht op een vergoeding hebben of niet. Vervolgens wordt het geld automatisch binnen twee weken overgemaakt.

Schade door Stedin storing

Bij werkzaamheden of onderbrekingen van de energievoorziening doet Stedin er alles aan om overlast te beperken. Toch kan het voorkomen dat er schade wordt aangericht aan eigendommen. In zulke situaties kun je een schadeclaim indienen en een schadevergoeding ontvangen van maximaal €3.500.

Je moet aan de volgende eisen voldoen om een schadevergoeding van Stedin te ontvangen:

  1. De claim moet binnen vier weken na een storing of onderbreking in de energievoorziening gemeld worden.
  2. Geef het merk, type en bouwjaar door van het defecte toestel.
  3. Stuur de aankoopfacturen en offerte voor de reparatiekosten mee in de bijlage.
  4. Bewaar de defecte apparaten voor eventueel onderzoek.

zittend persoon
zittend persoon

Meer informatie over de huidige gas- en stroomtarieven in Nederland

Bel Selectra voor energie-advies en hulp bij het afsluiten van een nieuw energiecontract (Wachttijd bedraagt momenteel: 1 minuut)

Advertentie - Selectra
zittend persoon
zittend persoon

Ontvang advies om te besparen op je energiefactuur

Vergelijk gratis met onze energievergelijker.

Advertentie - Selectra 

Veelgestelde vragen Stedin storing

Hoe storing melden Stedin?

Een storing melden bij Stedin doe je door het Nationaal Storingsnummer 0800 9009 te bellen. Dit nummer is altijd te bereiken. Bij een andere vraag voor Stedin kun je bellen naar 088 896 39 63 of een bericht via WhatsApp sturen naar 06 469 639 63.

Moet ik Stedin betalen voor het oplossen van een storing?

De netbeheerkosten van Stedin vind je terug op je energiefactuur. Alle energieleveranciers in Nederland rekenen deze kosten namelijk door aan de eindklant. Je ontvangt dus zelden of nooit een rekening van je netbeheerder. Alleen als je direct een dienst of product afneemt en deze in rekening wordt gebracht.

Kan ik een stroomstoring zelf oplossen?

Een stroomstoring kan je vaak alleen zelf oplossen als het kortsluiting blijkt te zijn. Controleer dan je meterkast op doorgeslagen stoppen en spoor het apparaat in huis op dat de kortsluiting veroorzaakt. Als je buren ook last hebben van een stroomstoring, dan moet dit probleem worden opgelost door je netbeheerder.

Vond je deze informatie nuttig? 100% van de 42 stemmen vond de informatie nuttig.