Alles over internet in Nederland en internet vergelijken

Laatste update op
minuten lezen
internet

Met de grote hoeveelheid internet providers in Nederland met op hun beurt een groot aantal internetabonnementen, kan het lastig zijn om het juiste abonnement te vinden. Bij Selectra helpen wij jou met het vergelijken van alle internetabonnementen, het vinden van het juiste internetabonnement voor jou en met antwoorden op al je vragen omtrent internet en de verschillende procedures.

Internet providers in Nederland

Er zijn een groot aantal internet aanbieders in Nederland. Bij sommigen is het naast internet ook mogelijk om een sim-only abonnement of een pakket af te sluiten, bij anderen kun je enkel een internetabonnement afsluiten.

Hoe moet je internet vergelijken?

Als je overweegt over te stappen naar een ander internetabonnement, is het belangrijk om goed internetabonnementen en providers te vergelijken. Bij het vergelijken van internetabonnementen raden wij aan om op de volgende punten te letten:

  • Prijs
    Stel voor jezelf vast hoeveel je maandelijks maximaal wilt betalen voor je internet. Houd bij internet vergelijken ook in gedachten dat er een eenmalige kost voor de activatie en installatie aangerekend kan worden.
  • Contractduur
    Stel voor jezelf vast voor hoelang je een contract wilt afsluiten. Vaak kun je hierbij kiezen tussen een of twee jaar, waarbij een langer contract vaak goedkoper is.
  • Internetsnelheid
    Ga allereerst middels een speedtest na wat momenteel je internetsnelheid is en stel vervolgens vast welke internetsnelheid jij thuis nodig hebt.
  • Internetverbinding
    Ga na welke internetverbindingen jij thuis kunt ontvangen: glasvezel, COAX of koper. Ga hierbij ook na van welke internet providers jij een internetaansluiting kunt hebben.
  • Producten
    Wil je enkel een nieuw internetabonnement afsluiten of liever een bundel met naast internet ook televisie, vaste telefonie en/of mobiele telefonie? Het afsluiten van een pack kent vaak een financieel voordeel ten opzichte van alle diensten los afsluiten.
  • Klantenservice
    Stel voor jezelf vast op welke manier jij met de klantenservice contact wilt kunnen opnemen.
  • Review
    Bekijk de reviews van de provider om na te gaan wat de ervaringen van (oud-)klanten van de provider zijn.

Benodigde internetsnelheid

Het is afhankelijk van de grootte van je huishouden en van de hoeveelheid apparaten die op internet aangesloten zijn welke internetsnelheid jij nodig hebt. Daarnaast kan niet elke internetsnelheid op elk adres geleverd worden. Dit is afhankelijk van de internetaansluiting en de maximale internetsnelheid zoals door de telecom providers is vastgesteld.

Bereken welke internetsnelheid jij nodig hebt

Laden

Belangrijk om in gedachten te houden is dat in een contract een theoretische internetsnelheid aangegeven is. Dit is in theorie de maximale internetsnelheid die op je adres mogelijk is met dat abonnement. In de meeste gevallen zal de daadwerkelijke internetsnelheid echter lager liggen.

Eind 2023 moest, zoals vastgesteld door het kabinet, een minimale internetsnelheid van 100 Mbps beschikbaar zijn voor alle huishoudens in Nederland en een internetsnelheid van 1 Gbps voor het merendeel van de huishoudens.

Internetaansluitingen in Nederland

Voor het aansluiten van woningen op een internetnetwerk, worden er van verschillende technieken gebruik gemaakt. Uit welke technieken jij kunt kiezen voor de internetaansluiting thuis, is afhankelijk van de netwerkoperatoren.

  • Koper
    Een internetnetwerk via koperkabels. Dit is een oude technologie die langzaamaan vervangen wordt door glasvezelnetwerken en op steeds minder adressen beschikbaar is.
  • Coax
    Een internetnetwerk met een internetaansluiting via de telefoonlijn.
  • Glasvezel
    De nieuwste technologie waarbij een glasvezelkabel je woning ingetrokken wordt en op de modem wordt aangesloten.

Vaak is er meer dan een aansluiting mogelijk op een adres. Niet alleen kunnen huishoudens kiezen tussen verschillende type aansluitingen, maar ook tussen netwerken van verschillende netwerkoperatoren.

Hoe stap je over naar een andere internet provider?

Als je wilt overstappen naar een ander internetabonnement, is het allereerst belangrijk om na te gaan wanneer je kunt overstappen. Dit kun je in je abonnement terugvinden, net als de eventuele kosten voor het vroegtijdig opzeggen van je abonnement.

Vervolgens kun je zelf een abonnement bij een andere telecom provider afsluiten en je huidige abonnement opzeggen, maar het is ook mogelijk om gebruik te maken van de overstapservice.

De overstapservice is een dienst die door verschillende telecom providers aangeboden wordt, waarbij je nieuwe aanbieder je huidige abonnement voor jou opzegt. Je kunt tijdens het bestelproces van je nieuwe abonnement aangeven dat je gebruik wilt maken van de overstapservice.

De overstapservice wordt aangeboden door de volgende internet providers:

  • Caiway
  • DELTA
  • edpnet
  • Freedom Internet
  • Gofiber
  • Jonaz
  • KPN
  • Mixtus
  • Odido
  • Online.nl
  • Solcon
  • Youfone
  • Ziggo

Internetabonnement verhuizen

Als je gaat verhuizen, controleer dan allereerst of je jouw huidige abonnement mee kunt nemen naar je nieuwe adres. Als je huidige provider geen diensten levert op je nieuwe adres, zul je namelijk moeten overstappen naar een ander abonnement. In dit geval is het niet mogelijk om gebruik te maken van de overstapservice.

Kun je jouw abonnement meenemen naar je nieuwe woning? Neem dan op tijd met je internet provider contact op voor het doorgeven van je verhuizing. Zo voorkom je namelijk dat je enige tijd zonder internetverbinding zit in je nieuwe woning.

Als je nieuwe woning al is aangesloten op het netwerk van je huidige provider, is vier weken voor de verhuizing genoeg tijd om met je provider contact op te nemen. Is je nieuwe woning nog niet aangesloten op het netwerk, neem dan minimaal zes weken voor de verhuizing met je provider contact op.

Internet storing oplossen

Als je internetproblemen ervaart, kun je zelf een aantal zaken controleren. Als je zelf de problemen niet kunt oplossen, is het aan te raden om met je telecom provider contact op te nemen.

  • Ga na of er een netwerkstoring bij jou in de buurt is.
  • Controleer je modem en elektronische apparaten op updates.
  • Herstart je modem en elektronische apparaten.
  • Controleer de plaatsing van de modem. Voor de beste verbinding staat de router op een centrale, open plek, zo hoog mogelijk en zonder elektriciteitskabels en wifi-stoorders (bijvoorbeeld bluetooth apparaten, een aquarium of een verwarming) in de buurt.
  • Controleer je internetkabel(s) op beschadigingen en vervang ze indien nodig.
  • Schaf een wifi-versterker aan.
  • Koop/huur een nieuwe modem.
  • Vervang oude apparatuur bij jou in huis.
Vond je deze informatie nuttig? 100% van de 30 stemmen vond de informatie nuttig.

* Prijzen in juli 2024. De prijzen worden getracht zoveel mogelijk up to date to houden, maar dit kan niet gegarandeerd worden.