Alles over sim only in Nederland en sim only vergelijken

Laatste update op
minuten lezen
Sim only

Met de grote hoeveelheid sim only aanbieders in Nederland met op hun beurt een groot aantal mobiele abonnementen, kan het lastig zijn om het juiste abonnement te vinden. Bij Selectra helpen wij jou met het vergelijken van alle mobiele abonnementen, het vinden van het juiste sim only abonnement voor jou en met antwoorden op al je vragen omtrent sim only en de verschillende procedures.

Sim only aanbieders in Nederland

Er zijn een groot aantal sim only aanbieders in Nederland. Bij sommigen is het naast mobiel ook mogelijk om een internetabonnement of een pakket af te sluiten, bij anderen kun je enkel een mobiel abonnement afsluiten.

Prepaid kaart aanbieders in Nederland

Naast sim only, kun je bij een aantal telecom providers een prepaid kaart afsluiten. Bij een prepaid kaart zet je geld op je simkaart, waarna je zoveel kunt bellen, sms'en en surfen op internet als je zelf wilt. Zodra je door je beltegoed heen bent, dien je je prepaid kaart te herladen.

De providers bij wie je een prepaid kaart kunt aanschaffen, zijn:

Hoe moet je sim only vergelijken?

Als je overweegt over te stappen naar een ander sim only abonnement, is het belangrijk om goed mobiele abonnementen, prepaid kaarten en providers te vergelijken. Bij het vergelijken van sim only abonnementen en prepaid kaarten raden wij aan om op de volgende punten te letten:

  • Prijs
    Stel voor jezelf vast hoeveel je maandelijks maximaal wilt betalen voor je mobiel abonnement. Houd bij sim only vergelijken ook in gedachten dat er een eenmalige kost voor de activatie of simkaart aangerekend kan worden.
  • Contractduur
    Stel voor jezelf vast voor hoelang je een contract wilt afsluiten. Vaak kun je hierbij kiezen tussen maandelijks, eenjarig of tweejarig contract, waarbij een langer contract vaak goedkoper is.
  • Hoeveelheid data
    Ga voor jezelf na hoeveel mobiel internet jij nodig hebt.
  • Hoeveelheid belminuten
    Ga voor jezelf na hoeveel belminuten jij nodig hebt.
  • Hoeveelheid sms'en
    Ga voor jezelf na hoeveel sms'en jij nodig hebt.
  • Netwerk
    Stel voor jezelf vast van welke netwerken jij gebruik wilt kunnen maken. Bij de meeste providers is 3G en 4G mogelijk, maar bij sommigen ook 5G.
  • Toestel
    Wil je ook een toestel kopen bij het afsluiten van een nieuw abonnement?
  • Producten
    Wil je enkel een nieuw sim only abonnement afsluiten of liever een bundel met naast sim only ook internet, televisie en/of vaste telefonie? Het afsluiten van een pack kent vaak een financieel voordeel ten opzichte van alle diensten los afsluiten.
  • Klantenservice
    Stel voor jezelf vast op welke manier jij met de klantenservice contact wilt kunnen opnemen.
  • Review
    Bekijk de reviews van de provider om na te gaan wat de ervaringen van (oud-)klanten van de provider zijn.

Het is daarnaast ook mogelijk om te kijken naar de tarieven voor roaming. Behalve als je met grote regelmaat op reis bent, adviseren wij om hier echter niet te veel waarde aan te hechten bij het vergelijken van telecom providers.

Sim only abonnement vs prepaid kaart

Er zijn een aantal grote verschillen tussen een sim only abonnement en een prepaid kaart. Bij een mobiel abonnement weet je bijvoorbeeld wat je maandelijks betaalt. Dit is bovendien elke maand hetzelfde, behalve als je meer verbruikt dan in je abonnement is opgenomen. Daarnaast zit je aan een contract vast.

Bij een prepaid kaart betaal je daarentegen enkel dat wat je gebruikt, waardoor je zelf je maandelijkse kosten kunt bepalen, je niet elke maand hetzelfde kwijt bent en je nooit meer kosten kunt maken dan je totale beltegoed. De tarieven zijn in verhouding echter relatief hoog en als je door je beltegoed heen bent, kun je niet meer bellen, sms'en of surfen op internet totdat je de prepaid kaart herladen hebt.

Afhankelijk van je mobiel gebruik, is een prepaid kaart of mobiel abonnement de betere keuze. Het advies van Selectra is om naar je eigen verbruik te kijken en op basis daarvan abonnement en prepaid kaarten te vergelijken. Hierna kun je vaststellen hoeveel je maandelijks kosten gemiddeld zijn en bepalen of een abonnement of prepaid kaart beter is.

Mobiele netwerken in Nederland

Om te kunnen bellen, sms'en en surfen op internet, dient je mobiele telefoon verbonden te zijn met een mobiel netwerk. Met welk netwerk jij verbonden kunt zijn, is afhankelijk van de beschikbare netwerken op je adres, maar ook van de technologieën in je smartphone.

In de jaren tachtig werd  gestart met het eerste mobiele netwerk: 1G. Nu, zo'n veertig jaar later, maken de meeste Nederlanders gebruik van een 4G of 5G-netwerk.

  • 4G
    Biedt de mogelijkheid om te bellen, sms'en en data te versturen. Bovendien kunnen video's in een hoge kwaliteit verstuurd worden en kan content gestreamd worden, waarmee 4G zich onderscheidt van zijn voorganger 3G.
  • 5G
    Biedt de mogelijkheid om te bellen, sms'en en data te versturen met een veel hogere internetsnelheid dan met 4G. Je hebt echter een smartphone nodig die 5G ondersteunt voordat je gebruik kunt maken van een 5G-netwerk.

Vaak kun je jouw smartphone met meerdere netwerken verbinden, zowel netwerken van verschillende providers als een 4G- of 5G- (of zelfs nog een oudere versie) netwerk. Bovenin het beeld van je smartphone kun je achterhalen met welk netwerk je verbonden bent. In de instellingen van je smartphone kun je zelf bepalen of je gebruik wilt maken van 4G of 5G.

Hoe stap je over naar een andere sim only aanbieder?

Als je wilt overstappen naar een ander sim only abonnement, is het allereerst belangrijk om na te gaan wanneer je kunt overstappen. Dit kun je in je abonnement terugvinden, net als eventuele kosten voor het vroegtijdig opzeggen van je abonnement en wanneer je jouw sim only kunt verlengen.

Vervolgens kun je zelf een abonnement bij een andere telecom provider afsluiten en je huidige abonnement opzeggen. Als je jouw huidige telefoonnummer wilt behouden, kun je dit tijdens het bestelproces aangeven. Je nieuwe mobiele provider zal dan je huidige abonnement voor jou opzeggen.

Sim only abonnement verhuizen

Als je gaat verhuizen, controleer dan allereerst of je jouw huidige abonnement mee kunt nemen naar je nieuwe adres. Als je huidige provider geen netwerkdekking heeft op je nieuwe adres, zul je namelijk moeten overstappen naar een ander abonnement.

Is er op je nieuwe adres een netwerkdekking van je huidige provider? Het enige dat je dan hoeft te doen, is een adreswijziging doorgeven aan je provider. Bij de meeste providers kun je dit direct in de online klantenzone doen, al kun je hiervoor ook met je telecom aanbieder contact opnemen.

Als je naast een sim only abonnement ook een internetabonnement en/of een televisieabonnement hebt, dien je ruim voor de verhuizing met je telecom provider contact op te nemen om de installatie in je nieuwe woning te regelen.

Sim only problemen oplossen

Als je sim only problemen ervaart, kun je zelf een aantal zaken controleren. Als je zelf de problemen niet kunt oplossen, is het aan te raden om met je telecom provider contact op te nemen.

  • Ga na of er een netwerkstoring bij jou in de buurt is.
  • Stel vast of je met wifi of met mobiel internet verbonden bent als je problemen hebt met surfen op internet. Als je met wifi verbonden bent, volg dan onze tips voor het oplossen van internetproblemen. Als je met mobiel internet verbonden bent, controleer dan of je netwerkdekking hebt.
  • Start je smartphone opnieuw op.
  • Controleer of je simkaart juist in je smartphone zit.
  • Controleer of je simkaart het in een ander toestel wel doet. Zo ja, dan komt het probleem vanuit je smartphone. Zo nee, dan is je simkaart kapot en moet je een nieuwe simkaart aanvragen bij je telecom aanbieder.
  • Controleer of je mobiel internet juist ingesteld is in de instellingen van je smartphone.
Vond je deze informatie nuttig? 100% van de 32 stemmen vond de informatie nuttig.

* Prijzen in juli 2024. De prijzen worden getracht zoveel mogelijk up to date to houden, maar dit kan niet gegarandeerd worden.