Stedin netbeheerder Nederland: informatie en tarieven
Stedin is een netbeheerder die actief is in Utrecht, Zeeland en een groot deel van Zuid-Holland. Als netbeheerder is Stedin verantwoordelijk voor de aanleg van gasleidingen en elektriciteitskabels in deze provincies. Wat deze netbeheerder precies doet en welke kosten eraan verbonden zijn, lees je in dit artikel.
Wat is Stedin netbeheerder?
Stedin is een netbeheerder die actief is in Utrecht, Zeeland en een groot deel van Zuid-Holland. Hun taak is om huishoudens en zakelijke klanten van energie te voorzien door de aanleg en het onderhoud van gasleidingen en elektriciteitskabels. Energie afnemen bij een netbeheerder is niet mogelijk. Ze wekken geen energie op, maar zijn verantwoordelijk voor het transport ervan naar woningen en andere panden in een deel van Nederland.
Wat doet Stedin nog meer?
Stedin bouwt in een deel van Nederland aan de infrastructuur van gasleidingen en stroomkabels. Daarnaast heeft deze netbeheerder nog andere taken:
- Beheer en onderhoud van het energienetwerk: Stedin is verantwoordelijk voor het onderhoud en aanleg van stroomkabels en gasleidingen in een deel van Nederland.
- Gratis installatie slimme meters: Stedin komt kosteloos je analoge meter vervangen door een slimme meter. Hier krijg je een brief over, maar je kunt hem ook zelf aanvragen.
- Installatie tot en met de meter: Stedin is verantwoordelijk voor de hoofdaansluitkast en de elektriciteits- en gasmeter in de meterkast. Deze meters zijn eigendom van Stedin.
- Storingen oplossen: Stedin spoort gas- en stroomstoringen op en lost ze op.
- Netbeheerkosten doorberekenen: De netbeheerkosten die Stedin in rekening brengt, worden aan de eindklant doorberekend middels de energiefactuur van de energieleverancier.
Gratis advies over energiezaken
Bel Selectra voor advies over energiecontracten of om over te stappen. (Wachttijd bedraagt momenteel: 1 minuut)
Gratis adviesdienst gas en elektriciteit
Selectra belt je gratis terug tijdens de openingsuren of vergelijk gratis met onze energievergelijker.
Stedin klantenservice contact bij storing
Indien Stedin de netbeheerder is in jouw buurt, neem dan contact op met hun klantenservice als je vragen hebt of een storing wilt melden. In het onderstaande overzicht zie je alle Stedin contactgegevens weergegeven:
Contactmethode | Contactgegevens |
---|---|
Stedin telefoonnummer algemene vragen | 088 896 39 63 |
Stedin Nationaal Storingsnummer | 0800 9009 |
Stedin WhatsApp | 06 469 639 63 |
Je kunt Stedin bellen op hun algemene telefoonnummer op werkdagen tussen 8.30 uur en 16.30 uur, het WhatsApp-nummer is op werkdagen tussen 8.30 en 20.30 te bereiken en het Nationaal Storingsnummer is altijd bereikbaar.
Mijn Stedin zelf regelen
In Mijn Stedin zie je welke aansluiting je hebt en kun je je EAN-code en energieleverancier bekijken.
Stedin hoofdkantoor
Stedin heeft verschillende vestigingen in de regio’s waar ze werkzaamheden uitvoeren.
Het Stedin hoofdkantoor is te vinden in Rotterdam tegenover de Markthal en station Blaak. Op de website wordt niet vermeld dat je hier als bezoeker langs kunt gaan. Daarom is het verstandig om van tevoren dit na te vragen als je dit wilt.
Adres hoofdkantoor Stedin
Blaak 8
3011 TA, Rotterdam
Postbus Stedin
Postbus 49 3000 AA
Rotterdam
Stedin netbeheerder is geen energieleverancier
Energie neem je af bij een energieleverancier. Dit doe je niet bij een netbeheerder zoals Stedin. Zij zorgen er namelijk voor dat de energie bij je thuis aankomt.
Stedin tarieven netbeheer 2024
Stedin rekent netbeheerkosten die je via je energieleverancier betaalt. Deze kosten worden in rekening gebracht, zodat het energienet verzwaard, uitgebreid en onderhouden kan worden. Zo wordt energie in de toekomst gegarandeerd. Op de jaarafrekening van je energieleverancier zie je alle kosten op een rijtje, waaronder de kosten die je aan Stedin betaalt.
Hieronder staan de netbeheerkosten weergegeven inclusief btw voor 2024.
Jaarlijkse aansluitkosten* | Vastrecht transport | Meterhuur | Capaciteitstarief* |
---|---|---|---|
€ 42,94 | € 21,78 | € 36,49 | € 322,83 |
* De jaarlijkse aansluitkosten en het capaciteitstarief gelden voor een aansluiting van 3 x 25A.
Jaarlijkse aansluitkosten* | Vastrecht transport | Meterhuur | Capaciteitstarief* |
---|---|---|---|
€ 49,10 | € 21,78 | € 31,67 | € 123,75 |
* De jaarlijkse aansluitkosten en het capaciteitstarief voor gas gelden voor een G6-aansluiting. Hierbij kan er maximaal 10 m3 gas per uur door de gasleiding.
Nieuwe aansluiting Stedin aanvragen
Een nieuwe woning heeft energieaansluitingen nodig. Deze worden vaak geregeld door projectontwikkelaars die verantwoordelijk zijn voor de bouw van de woningen. Moet je zelf een aansluiting aanvragen? Dan doe je dit via de website van mijnaansluiting. De netbeheerder die hier vervolgens voor moet zorgen, neemt dan contact met je op. Een offerte ontvang je binnen tien dagen na aanvraag.
Meer informatie over de huidige gas- en stroomtarieven
Bel Selectra voor energie-advies en hulp bij het afsluiten van een nieuw energiecontract (Wachttijd bedraagt momenteel: 1 minuut)
Ontvang advies om te besparen op je energiefactuur
Selectra belt je gratis terug tijdens de openingsuren of vergelijk gratis met onze energievergelijker.
Kosten verzwaren aansluiting Stedin
In sommige gevallen is het nodig om je aansluiting te verzwaren bij je thuis als je meer energie gaat verbruiken. Nu de energietransitie in volle gang is, zijn er steeds meer huishoudens die een elektrische auto kopen en dus ook een laadpaal op de oprit installeren. Ook de vervanging van cv-ketels door warmtepompen resulteert in meer stroomverbruik. In deze gevallen is het nodig om de aansluiting te verzwaren.
Het is ook mogelijk om de aansluitingen te verlichten als je juist minder energie gaat verbruiken. Om je huidige capaciteit te weten, log je in op Mijn Stedin. Wil je de verzwaring of verlichting van je aansluitingen in gang zetten? Dan doe je dit ook op de website van mijnaansluiting.
Kosten 3-fasen aansluiting Stedin
Een 3-fasen aansluiting is een grotere aansluiting die energieverbruik over drie fasen verdeeld. Dit is handig als je meerdere apparaten gebruikt die een hoger energieverbruik hebben, zoals laadpalen, warmtepompen, inductiekookplaten of zonnepanelen die stroom terug leveren aan het net. Welke aansluiting je precies nodig hebt, kun je het beste vragen aan een installateur. De kosten ontvang je door de rekentool op de website van Stedin in te vullen.
Het is ook mogelijk om een aansluiting aan te passen of te verwijderen. Het is tevens goed om te weten dat netbeheerders volgens de wet alleen nog gas mogen aansluiten als de bouwvergunning voor 1 juli 2018 is aangevraagd. Anders moet er een vergunning aan de gemeente worden gevraagd.
Slimme meter Stedin
Een slimme meter is een nieuwe soort energiemeter die in 2020 aan iedereen werd aangeboden. De slimme meter is digitaal en geeft de meterstanden aan je netbeheerder op afstand door. Dit gaat automatisch als je hiervoor toestemming hebt gegeven. Bovendien kun je opgewekte stroom door zonnepanelen terugleveren aan het net. Dit kan niet als je een enkelvoudige meter hebt. Heb je nog geen slimme meter? Dien dan een aanvraag in bij Stedin. Zij komen deze kosteloos vervangen.
Hieronder zie je een voorbeeld van een slimme meter:
Voor- en nadelen slimme meter
Voordelen slimme meter
- Je ontvangt elke maand een overzicht van het energieverbruik van je energieleverancier.
- Energieleveranciers die een app faciliteren, helpen je verbruik en kosten bij te houden.
- Je ontvangt een nauwkeurige jaarafrekening.
- Het is makkelijk te bekijken of het termijnbedrag moet worden aangepast of niet.
- Een dubbeltarief wordt aangeboden, waarbij energie ‘s nachts goedkoper is dan overdag.
Nadelen slimme meter
- Minder privacy, omdat je netbeheerder en energieleverancier direct toegang krijgen tot je energieverbruik.
Slimme meter Stedin gratis
Stedin netbeheerder kiest ervoor om je enkelvoudige meter kosteloos te ontvangen. Dit geldt niet bij iedere netbeheerder.
Meer informatie over de huidige gas- en stroomtarieven
Bel Selectra voor energie-advies en hulp bij het afsluiten van een nieuw energiecontract (Wachttijd bedraagt momenteel: 1 minuut)
Ontvang advies om te besparen op je energiefactuur
Selectra belt je gratis terug tijdens de openingsuren of vergelijk gratis met onze energievergelijker.
Veelgestelde vragen over Stedin netbeheerder
Bestaat er een Stedin slimme meter app?
Nee, er bestaat geen Stedin slimme meter app. Om je verbruik in te zien, kun je het beste de app van je energieleverancier downloaden als die bestaat of inloggen in de klantenzone.
Wat is het Stedin telefoonnummer?
Het algemene telefoonnummer van Stedin is 088 896 39 63. Om een storing te melden, bel je 0800 9009 en wil je een bericht sturen via WhatsApp? Dan kan dat via 06 469 639 63.
Wanneer komt Stedin bij me langs?
Stedin komt een keer in de drie jaar langs om de meterstanden op te nemen ter controle. Hiervoor ontvang je een brief. Een afspraak annuleren, hoeft niet.