Alles over televisie in Nederland en televisie vergelijken

Laatste update op
minuten lezen
Televisie

Met de verschillende televisie providers en telecom providers die tv in een pack aanbieden in Nederland, kan het lastig zijn om het juiste abonnement te vinden. Bij Selectra helpen wij jou met het vergelijken van alle televisieabonnementen, het vinden van het juiste televisieabonnement of pack met televisie voor jou en met antwoorden op al je vragen omtrent televisie en de verschillende procedures.

Televisie providers in Nederland

Er zijn maar een aantal telecom providers in Nederland die een los televisieabonnement aanbieden. Deze televisie providers zijn:

Hiernaast zijn er ook nog een groot aantal telecom providers met een alles-in-1 pack. Bij hen is het mogelijk om een televisieabonnement af te sluiten in een pack met internet, sim-only en/of vaste telefonie.

Hoe moet je tv vergelijken?

Als je overweegt over te stappen naar een ander televisieabonnement, is het belangrijk om goed televisieabonnementen en providers te vergelijken. Bij het vergelijken van televisieabonnementen en telecom aanbieders raden wij aan om op de volgende punten te letten:

  • Producten
    Wil je enkel een televisieabonnement afsluiten of liever een alles-in-1 pakket met ook internet, sim-only en/of vaste telefonie.
  • Prijs
    Stel voor jezelf vast hoeveel je maandelijks maximaal wilt betalen voor je televisie. Houd bij tv vergelijken ook in gedachten dat er een eenmalige kost voor materialen en eventueel installatie aangerekend kan worden.
  • Contractduur
    Stel voor jezelf vast voor hoelang je een contract wilt afsluiten. Vaak kun je hierbij kiezen tussen een of twee jaar, waarbij een langer contract vaak goedkoper is.
  • Zenderaanbod
    Bepaal voor jezelf welke tv-zenders jij in ieder geval wilt kunnen ontvangen. Wellicht dat je bepaalde zenders ook via een optie kunt activeren.
  • Decoder
    Heb je een tv-decoder nodig of is tv kijken via de applicatie voldoende? Hoeveel tv-decoders heb je nodig?
  • Functionaliteiten
    Van welke functionaliteiten wil je kunnen genieten? Denk hierbij aan programma's terugkijken, programma's opnemen, op hoeveel schermen je tegelijkertijd tv wilt kunnen kijken, etc.
  • Klantenservice
    Stel voor jezelf vast op welke manier jij met de klantenservice contact wilt kunnen opnemen.
  • Review
    Bekijk de reviews van de provider om na te gaan wat de ervaringen van (oud-)klanten van de provider zijn.

Wat is digitale tv?

Digitale tv is de opvolger van analoge tv die het mogelijk maakt om meer aan te bieden (meer zenders, tv-gids, video on demand, etc.) met minder storingen. Om gebruik te kunnen maken van digitale tv, zal elke televisie in huis een ontvanger of insteekkaart moeten hebben.

In Nederland kan er op verschillende manieren televisie gekeken worden, die allemaal onder de term digitale tv vallen:

  • Via de kabel
    Je televisie wordt aangesloten op de modem die gebruik maakt van een kabelnetwerk voor internet en televisie.
  • Via glasvezel
    Je televisie wordt aangesloten op de modem die gebruik maakt van een glasvezelnetwerk voor internet en televisie.
  • Via de ether
    Je televisie maakt gebruik van een antenne om tv-zenders te ontvangen.
  • Via de schotel
    Je televisie maakt gebruik van een schotel om tv-zenders te ontvangen.
  • Via DSL
    Je televisie wordt aangesloten op de modem die gebruik maakt van het DSL-netwerk voor internet en televisie.

Tv kijken met of zonder decoder?

Het is op twee manieren mogelijk om televisie te kijken: met of zonder decoder. Als je televisie kijkt met decoder - of met een insteekkaart - zal je televisie toestel een tv-signaal ontvanger en vertalen naar beelden op je toestel. Elke televisie waarop je tv wilt kijken zal zo'n decoder of insteekkaart nodig hebben.

Als je tv kijkt zonder decoder, dien je de digitale tv app van je provider te downloaden op je mobiele telefoon, tablet, laptop (of je maakt gebruik van de webversie) of smart tv. Bij online tv kijken heb je dus geen decoder of insteekkaart nodig en kun je eenvoudig overal tv kijken. Wel is het mogelijk dat je over minder tv-zenders en functionaliteiten beschikt.

Hoe stap je over naar een andere televisie-aanbieder?

Als je wilt overstappen naar een ander televisieabonnement, is het allereerst belangrijk om na te gaan wanneer je kunt overstappen. Dit kun je in je contract terugvinden, net als eventuele kosten voor het vroegtijdig opzeggen van je abonnement.

Daarna kun je televisieabonnementen vergelijken en een abonnement bij een andere telecom aanbieder afsluiten. Vergeet vervolgens niet om je abonnement bij je huidige provider zelf op te zeggen.

Sluit je een alles-in-1 pakket af? Dan kun je bij verschillende telecom providers gebruik maken van de overstapservice. In dit geval zal je nieuwe telecom aanbieder je huidige abonnement voor jou opzeggen. De overstapservice wordt aangeboden door:

  • Budget Thuis
  • Caiway
  • DELTA
  • Freedom Internet
  • Gofiber
  • KPN
  • Odido
  • Online.nl
  • Solcon
  • Youfone
  • Ziggo

Televisieabonnement verhuizen

Bij een verhuizing zul je allereerst moeten nagaan of je jouw huidige abonnement mee kunt nemen naar je nieuwe adres. Indien je huidige telecom aanbieder op je nieuwe adres geen diensten levert, zul je jouw huidige abonnement moeten opzeggen en een nieuw abonnement moeten afsluiten. Het gebruiken van de overstapservice is hierbij niet mogelijk.

Als het mogelijk is om je televisieabonnement te verhuizen, zul je op tijd met je televisieaanbieder contact moeten opnemen voor het doorgeven van je verhuizing en het inplannen van de installatie in je nieuwe woning. Zo voorkom je dat je eventjes zonder televisie zit.

Over het algemeen kun je ervan uitgaan dat vier weken voor de verhuizing voldoende tijd is om met je telecom aanbieder contact op te nemen voor het doorgeven van je verhuizing. Is je nieuwe woning nog niet aangesloten op het vaste netwerk van je provider, contacteer je provider dan minimaal zes weken voor de verhuizing.

Televisie problemen oplossen

Als je televisie problemen ervaart, kun je zelf een aantal zaken controleren. Als je zelf de problemen niet kunt oplossen, is het aan te raden om met je telecom provider contact op te nemen.

  • Ga na of er een netwerkstoring bij jou in de buurt is.
  • Controleer of er een internetverbinding is.
  • Controleer of je met het juiste kanaal verbonden bent. Je dient het kanaal te selecteren waarop de kabel aangesloten is in je televisie toestel.
  • Controleer of alle bekabeling nog goed aangesloten en niet beschadigd is.
  • Vervang de batterijen in de afstandsbediening.
  • Controleer je modem en decoder op updates.
  • Herstart je modem en decoder.
Vond je deze informatie nuttig? 100% van de 19 stemmen vond de informatie nuttig.

* Prijzen in juli 2024. De prijzen worden getracht zoveel mogelijk up to date to houden, maar dit kan niet gegarandeerd worden.