Liander netbeheerder Nederland: informatie en tarieven
Liander is een netbeheerder die verantwoordelijk is voor de infrastructuur en het onderhoud van gasleidingen en stroomkabels in zes Nederlandse regio’s: Friesland, Flevoland, Gelderland, Noord-Holland, Zuid-Holland en Amsterdam. Wat Liander precies doet en welke kosten je betaalt, lees je in dit artikel.
Wat is Liander?
Liander is een netbeheerder in Nederland die in zes regio’s zorgt voor het transport van gas en stroom bij mensen thuis. Het is niet mogelijk om energie direct bij Liander af te nemen. Dit doe je namelijk bij een energieleverancier. Bovendien kunnen huishoudens niet zelf kiezen bij welke netbeheerder zij zitten. Dit is landelijk geregeld. Een netbeheerder is een tussenschakel die een belangrijke taak heeft om iedereen van energie te voorzien.
Wat doet Liander nog meer?
Liander bouwt in delen van Nederland aan de infrastructuur van gasleidingen en elektriciteitskabels. Daarnaast heeft deze netbeheerder nog andere taken:
- Beheer en onderhoud van energienetwerk: Verantwoordelijk voor de infrastructuur en het onderhoud van de elektriciteitskabels en gasleidingen in een aantal Nederlandse provincies.
- Installatie van slimme meters: Liander komt na een aanvraag bij je langs om de slimme meter te installeren en je oude mee te nemen.
- Installatie of verwijdering van aansluitingen: Installaties of verwijdering van gas-en stroomaansluitingen.
- Storingen oplossen: gas- en stroomstoringen opsporen, oplossen en huishoudens op de hoogte houden.
- Elektriciteitshuisjes plaatsen: Samen met de gemeente worden er geschikte plekken gekozen en geïnstalleerd voor elektriciteitshuisjes, omdat er steeds meer stroom wordt verbruikt.
- Netwerkkosten doorberekenen: De netwerkkosten worden door de energieleveranciers aan huishoudens doorberekend.
Meer informatie over de huidige gas- en stroomtarieven
Bel Selectra voor energie-advies en hulp bij het afsluiten van een nieuw energiecontract (Wachttijd bedraagt momenteel: 1 minuut)
Ontvang advies om te besparen op je energiefactuur
Vergelijk gratis met onze energievergelijker.
Liander contact klantenservice
Woon je in het gebied waar Liander werkzaamheden uitvoert en heb je een vraag of melding? Dan contacteer je de klantenservice door te bellen of het contactformulier in te vullen. In onderstaande tabel zie je de contactgegevens weergegeven:
Contactmethode | Contactgegevens |
---|---|
Liander telefoonnummer grootzakelijk | 088 542 63 62 |
Liander contactformulier | Contactformulier Liander |
Mijn Liander | Inloggen Mijn Liander |
De telefonische Liander klantenservice is op werkdagen te bereiken tussen 9.00 en 15.00 uur. Indien je het contactformulier invult, kan het een aantal werkdagen duren voordat je reactie ontvangt. In de klantenomgeving Mijn Liander kun je ook veel informatie vinden die op jouw situatie van toepassing is, zoals:
- Overeenkomsten inzien en accorderen;
- Aansluitingen inzien;
- Aansluitingen wijzigen;
- Facturen downloaden en/of betalen;
- Energieverbruik inzien;
- Gegevens wijzigen;
- Automatische incasso aanvragen.
Liander storing of gaslucht melden
Ruik je gas? Bel dan het Nationaal Storingsnummer op 0800 9009. Bij een andere Liander storing kun je dit nummer ook bellen of contact opnemen met de Liander klantenservice.
Kantoren Liander
Liander heeft veel verschillende kantoren in de regio’s waar ze actief zijn. Indien je een zakelijke afspraak hebt op een van hun kantoren, kun je de adressen makkelijk op hun website vinden. Goed om te weten dat de kantoren geen bezoekersadressen zijn. De receptionisten kunnen geen vragen van klanten beantwoorden. Indien je een vraag hebt, neem dan contact op met de klantenservice.
Het adres van het Liander hoofdkantoor is:
Liander N.V.
Utrechtseweg 68
6812 AH, Arnhem
Postadres Liander
Postbus 50
6920 AB, Duiven
Liander werkzaamheden
Op de website van Liander kun je je postcode invullen om te controleren of er werkzaamheden aan de gang zijn in jouw buurt.
Liander netbeheerkosten 2024
Voor de diensten die Liander biedt, worden kosten in rekening gebracht. Deze kosten worden aan je energieleverancier doorberekend en staan op je energiefactuur. In de tabellen hieronder staan de Liander netbeheerkosten weergegeven van stroom en gas.
Jaarlijkse aansluitkosten* | Vastrecht transport | Meterhuur | Capaciteitstarief* |
---|---|---|---|
€ 37,02 | € 21,78 | € 12,62 | € 329,48 |
* De jaarlijkse aansluitkosten en het capaciteitstarief gelden voor een aansluiting van 3 x 25A.
Jaarlijkse aansluitkosten* | Vastrecht transport | Meterhuur | Capaciteitstarief 500 tot 4000 m3* |
---|---|---|---|
€ 48,44 | € 21,79 | € 29,50 | € 140,44 |
* De jaarlijkse aansluitkosten en het capaciteitstarief voor gas gelden voor een G6-aansluiting. Hierbij kan er maximaal 10 m3 gas per uur door de gasleiding.
Liander nieuwe aansluiting aanvragen
Een nieuwe aansluiting aanvragen voor gas of stroom doe je meestal niet zelf als je verhuist. Laat je een woning bouwen? Dan moet je wel rekening houden dat je dit zelf in gang zet. Dit doe je door naar de website van mijnaansluiting te gaan. Eenmaal de aansluiting aangevraagd, dan krijgt je netbeheerder die actief is in jouw regio een bericht. Vervolgens wordt er contact met je opgenomen.
Het is goed om te weten dat het niet zomaar meer mogelijk is om een gasaansluiting aan te vragen. Hiervoor heb je tegenwoordig een vergunning voor nodig die je samen met je gemeente regelt.
Liander 3-fasen aansluiting aanvragen
Het komt steeds vaker voor dat huishoudens een 3-fasen aansluiting aanvragen. Dit komt doordat er meer stroom wordt verbruikt in huizen en minder gas. Veel huizen hebben een 1-fase aansluiting die nu vaker vervangen wordt door een zwaardere aansluiting.
We verbruiken meer stroom, omdat we meer gebruik maken van elektrische kookplaten, elektrische auto’s met bijbehorende laadpalen, warmtepompen en zonnepanelen. Merk je dat de stoppen springen en ben je meer elektrische apparaten gaan gebruiken? Dan is de kans groot dat je een 3-fasen aansluiting nodig hebt in huis. Deze aansluiting vraag je aan op de website van mijnaansluiting. Neem eventueel contact op met je energieleverancier of netbeheerder voor meer informatie.
Gratis advies over energiezaken
Bel Selectra voor advies over energiecontracten of om over te stappen. (Wachttijd bedraagt momenteel: 1 minuut)
Gratis adviesdienst gas en elektriciteit
Vergelijk gratis met onze energievergelijker.
Liander meterstanden doorgeven
Liander is verplicht om eens in de drie jaar als netbeheerder je meterstanden op te vragen als deze niet op afstand af te lezen zijn. Dit is nodig om te controleren of de meters het naar behoren doen. De standen opvragen, geldt meestal voor analoge meters, maar kan ook van toepassing zijn op slimme meters die niet automatisch meterstanden doorgeven. Sommige netbeheerders komen fysiek langs, maar Liander vraagt je om foto’s door te sturen.
Aanvragen slimme meter Liander
Een slimme meter is een soort energiemeter en kan op afstand je energieverbruik aflezen. Meterstanden handmatig naar je energieleverancier sturen, hoeft dan niet meer als je een slimme meter hebt. Deze gegevens worden namelijk automatisch verstuurd als hiervoor toestemming is gegeven. Een slimme meter registreert bovendien ook een dubbeltarief waardoor je energieverbruik kunt inplannen op goedkopere tijden.
- Waarom een slimme meter in huis handig is:
- Je ontvangt elke maand een overzicht van het energieverbruik van je energieleverancier.
- Energieleveranciers die een app hebben, helpen je verbruik en kosten bij te houden.
- Je ontvangt een nauwkeurige jaarafrekening, omdat de standen zeker zijn en geen inschatting.
- Het is makkelijk te bekijken of het termijnbedrag moet worden aangepast of niet.
- Er wordt een dubbeltarief aangeboden, waarbij energie ‘s nachts goedkoper is dan overdag.
Kosten slimme meter Liander
Als je een slimme meter door Liander laat installeren, kost je dit € 67,76 inclusief btw.
Veelgestelde vragen over Liander netbeheerder
Wat doet Liander precies?
Liander transporteert gas en elektriciteit via leidingen en kabels naar panden in zes Nederlandse regio’s. Daarnaast beheren en onderhouden ze het energienetwerk op deze plekken en zijn ze verantwoordelijk voor het aansluiten en verwijderen van aansluitingen en energiemeters. Storingen die zich voordoen op het net worden ook opgelost door Liander.
Wat is het Liander telefoonnummer?
Het telefoonnummer van Liander is 088 542 63 62 en is bereikbaar op werkdagen tussen 9.00 en 15.00 uur.
Hoe weet ik of Liander werkzaamheden uitvoert in mijn buurt?
Je weet wanneer Liander werkzaamheden in je buurt uitvoert door de website te raadplegen. Je kunt je adresgegevens invullen om te zien of er een actuele storing is en of eraan wordt gewerkt.