KPN verhuizen: alle procedures en aandachtspunten
Bij KPN een verhuizing regelen doe je via MijnKPN. Zorg dat je minimaal drie weken voor de verhuisdatum aan KPN de verhuizing doorgeeft als er al een aansluiting op het KPN netwerk is. Als er nog geen aansluiting op het KPN netwerk is, geef dan nog eerder - maximaal drie maanden van tevoren - de verhuizing aan KPN door.
Hoe moet je aan KPN een verhuizing doorgeven?
Een verhuizing kun je eenvoudig aan KPN doorgeven via MijnKPN. Het is tevens via MijnKPN mogelijk om na te gaan wanneer jouw KPN abonnement wordt geactiveerd op jouw nieuwe adres.
Wordt de verhuizing uitgesteld? Vergeet dan niet om via MijnKPN de nieuwe verhuisdatum door te geven. Zo voorkom je dat je op jouw oude adres geen internet meer hebt en het internet al te vroeg op jouw nieuwe adres geactiveerd is.
Het is belangrijk dat je minimaal drie weken - en maximaal drie maanden - voor de verhuisdatum aan KPN de verhuizing doorgeeft.
Hoe moet je bij KPN een adres wijzigen?
Als je enkel een sim-only abonnement hebt, kun je eenvoudig in MijnKPN jouw adres te wijzigen. Het is bij een verhuis met enkel een sim-only abonnement niet nodig om meer te doen.
Wat moet je controleren voordat je KPN verhuist?
Voordat je aan KPN jouw verhuizing doorgeeft, is het belangrijk om na te gaan of je op jouw nieuwe adres KPN kunt ontvangen. Je kunt hiervoor de postcodecheck op de website doen, maar je kunt ook met KPN contact opnemen.
Als er momenteel nog geen kabelaansluiting van KPN in jouw nieuwe woning is, maar dat is wel mogelijk, dan dien je hiervoor contact op te nemen met KPN. Jouw nieuwe woning kan dan aangesloten worden op het KPN netwerk, waardoor je ook in jouw nieuwe woning klant kan blijven bij KPN.
Kun je in jouw nieuwe woning geen KPN ontvangen? Dan moet je jouw abonnementen bij KPN opzeggen en overstappen naar een andere telecom aanbieder.
Wat moet je meenemen bij KPN verhuizen?
Als je momenteel een internet en eventueel een televisie-abonnement bij KPN hebt, dien je de modem en eventueel de tv-ontvanger(s) - inclusief kabels en andere accessoires - mee te nemen naar jouw nieuwe woning. Apparaten die aan de muur zijn gemonteerd, zoals het glasvezelaansluitpunt, kun je laten hangen in jouw oude woning.
Voor het installeren van de toestellen in jouw nieuwe woning kun je gebruik maken van de installatiehulp op de website van KPN. Het is ook mogelijk om een afspraak met een monteur te maken. De kosten hiervoor via KPN bedragen €99,00.
Andere contracten verhuizen
Naast het regelen van de verhuizing bij KPN, dien je ook andere contracten te verhuizen. Denk ook aan het verhuizen van jouw energiecontract en jouw verzekeringen en je aanmelden bij jouw nieuwe waterleverancier. Vergeet bovendien niet om de adreswijziging door te geven aan alle officiële instanties, zoals de gemeente, en eventuele abonnementen, zodat voorkomen wordt dat post naar het verkeerde adres gestuurd wordt.
Gratis advies over energiezaken!
Bel Selectra voor advies over energiecontracten, om over te stappen of het regelen van een verhuizing. (gratis dienst).
KPN verhuizen in andere situaties
Niet in alle situaties is het mogelijk om KPN te verhuizen of om eenvoudig zelf aan KPN de verhuizing door te geven via MijnKPN. Wij leggen jou precies uit wat je moet doen in andere situaties, zoals bij een verhuizing naar een nieuwbouwwoning of naar een zorginstelling.
KPN verhuizen naar een nieuwbouwwoning
Bij een verhuizing naar een nieuwbouwwoning is het belangrijk om allereerst na te gaan of je op jouw nieuwe woning KPN kunt ontvangen. Hiervoor kun je de postcodecheck doen of de KPN klantenservice contacteren. Als dit het geval is, kun je eenvoudig via MijnKPN jouw verhuizing aan KPN doorgeven.
Normaliter wordt door de projectontwikkelaar de aansluitingen geregeld, als je zelf de woning bouwt, zul je dit ook zelf moeten doen. Het aanvragen van de aansluitingen kan al snel vijf maanden duren, doe dit dus op tijd, en doe je via Mijnaansluiting.nl.
KPN verhuizen naar een zorginstelling
Bij een verhuizing naar een zorginstelling is het vaak niet mogelijk om zelf een internetabonnement af te sluiten. In dit geval kun je het beste met de KPN klantenservice contact opnemen om na te kijken wat de beste oplossing voor jouw situatie is. Je kunt de KPN klantenservice bellen op: 0800 0402.
KPN verhuizen of opzeggen?
Niet in alle gevallen is het mogelijk om KPN te verhuizen. In de volgende gevallen zul je jouw abonnementen bij KPN moeten opzeggen:
- Wanneer KPN niet beschikbaar is op jouw nieuwe adres.
- Bij een emigratie.
- Als je gaat samenwonen (in sommige gevallen).
Normaliter dien je een opzegvergoeding te betalen als je voor afloop van jouw contract jouw contract opzegt. Is het echter niet mogelijk om op jouw nieuwe adres KPN te ontvangen, dan dien je een bewijsstuk aan te leveren, waarna jouw abonnement kosteloos opgezegd wordt.
Als je na een verhuizing niet langer bij KPN klant wilt blijven, ook al kun je wel KPN ontvangen, dan dien je de opzegvergoeding wel te betalen.
Vergelijk alle alles-in-1 pakketten!
Vergelijke alle alles-in-1 pakketten bij Selectra en bespaar op jouw telecomfactuur!
Veelgestelde vragen over het verhuizen van KPN
Hoe werkt een verhuizing bij KPN?
Als je gaat verhuizen, dien je minimaal drie weken (en maximaal drie maanden) voor de verhuisdatum aan KPN de verhuizing door te geven. Dit dien je via MijnKPN te doen.
Belangrijk is om na te gaan of je op jouw nieuwe adres KPN kunt ontvangen. Als je KPN kunt ontvangen en er is al een netwerkaansluiting, dan kun je eenvoudig de verhuizing doorgeven. Als je KPN kunt ontvangen, maar er is nog geen netwerkaansluiting, dan dien je ruimer van te voren de verhuizing door te geven.
In het geval dat KPN niet beschikbaar is op jouw nieuwe adres, zul je jouw abonnementen bij KPN moeten opzeggen en over moeten stappen naar een andere telecom provider.
Hoe kan ik mijn verhuizing doorgeven aan KPN?
Het doorgeven van jouw verhuizing aan KPN doe je snel en eenvoudig via MijnKPN.
Hoe kan ik KPN internet verhuizen?
KPN internet verhuizen doe je snel en eenvoudig via MijnKPN. Ga wel eerst na of er op jouw nieuwe adres een KPN aansluiting (beschikbaar) is.
Het doorgeven van de verhuizing van KPN internet als er al een KPN aansluiting is, doe je drie weken voor de verhuisdatum. Als de aansluiting er nog niet is, maar het is wel mogelijk, dien je eerder aan KPN de verhuizing door te geven.
Hoe kan ik KPN mobiel verhuizen?
Als je enkel een sim-only abonnement van KPN hebt, is het al voldoende om enkel in MijnKPN jouw adres te wijzigen.
Hoe kan ik mijn adres bij KPN wijzigen?
Het wijzigen van jouw adres kun je zelf snel en eenvoudig in MijnKPN doen.
Kan ik mijn vaste telefoonnummer meeverhuizen bij KPN?
Het is enkel mogelijk om jouw vaste telefoonnummer mee te verhuizen als je verhuist binnen dezelfde gemeente / naar een adres met hetzelfde kengetal. Als het kengetal verschilt op jouw nieuwe adres ten opzichte van jouw oude adres, zul je automatisch een nieuw nummer voor jouw vaste telefoon van KPN ontvangen.
- Ik woon in Utrecht (kengetal 030) en verhuis naar een nieuw adres in Utrecht: Je kunt jouw huidige KPN telefoonnummer meeverhuizen.
- Ik woon in Utrecht (kengetal 030) en verhuis naar een andere stad die ook het kengetal 030 heeft: Je kunt jouw huidige KPN telefoonnummer meeverhuizen.
- Ik woon in Utrecht (kengetal 030) en verhuis naar Arnhem (kengetal 026): Je kunt jouw huidige KPN telefoonnummer niet meeverhuizen, je krijgt automatisch een nieuw nummer wanneer je aan KPN de verhuizing doorgeeft.
Hoe kan ik mijn emigratie aan KPN doorgeven?
Bij een emigratie is het niet mogelijk om jouw vaste diensten bij KPN te behouden. Voor het doorgeven van de emigratie aan KPN, dien je het online formulier in te vullen. Je hebt hierbij de volgende documenten / gegevens nodig:
- Een bewijs van uitschrijving bij jouw huidige gemeente en/of jouw arbeidscontract / verklaring van jouw studie-instelling in het buitenland.
- Jouw klantnummer bij KPN.
- Jouw telefoonnummer(s).
- Jouw contactgegevens.
Bij een emigratie is het niet nodig om jouw sim-only abonnement op te zeggen als je emigreert naar een land in de Europese Unie. Je kunt simpelweg constant gebruik maken van roaming. Je kunt echter wel met beperkingen te maken krijgen - zoals minder mobiel internet - en het kan goedkoper zijn om over te stappen naar een lokale telecom provider.
Als je naar een land buiten de Europese Unie emigreert, is het altijd aan te raden om jouw sim-only abonnement op te zeggen. In dit geval betaal je namelijk voor elke verbruikte belminuut en MB en elke verstuurde sms, en kun je niet van de belminuten, data en sms'en uit jouw abonnement gebruik maken.