RENDO netbeheer Nederland: informatie en tarieven

RENDO Netbeheer is een groep die uit vier ondernemingen bestaat en onder andere verantwoordelijk is voor de gas- en stroomvoorziening in Overijssel en Drenthe. Bovendien voorziet deze groep huishoudens en bedrijven ook van glasvezel.
Wat is RENDO?
RENDO groep is een netbeheerder die huishoudens en bedrijven in Overijssel en Drenthe van gas, stroom en glasvezel voorziet. Deze groep voert werkzaamheden uit als netbeheerder, waardoor het onderhoud van gasleidingen en elektriciteitskabels in hun regio onder hun verantwoordelijkheid valt.
Het is in Nederland niet mogelijk om te kiezen bij welke netbeheerder je zit, zoals je dat bij je energieleverancier wel kunt doen. Een netbeheerder is een tussenschakel die een deel van het land van energie moet voorzien.
Wat doet RENDO nog meer?
De belangrijkste taak van RENDO Netbeheer is het onderhoud van de gasleidingen en stroomkabels in hun regio, zodat huishoudens toegang hebben tot energie. Hieronder zie je nog een aantal andere taken die deze netbeheerder heeft.
- Uitbreiding en vernieuwing energienetwerk: Verantwoordelijk voor het uitbreiden van het netwerk waar nodig als er bijvoorbeeld nieuwe woningen of bedrijven bijkomen. Verouderde installaties moeten worden vernieuwd.
- Storingen opsporen en oplossen: Bij gaslekken of stroomstoringen moet deze netbeheerder meteen in actie komen om deze problemen op te sporen en op te lossen. Huishoudens en bedrijven kunnen hier zelf een melding van maken.
- Slimme meters installeren: RENDO installeert slimme meters, zodat het energieverbruik op afstand bijgehouden kan worden. Dit gaat geheel automatisch, waardoor huishoudens meterstanden niet meer handmatig hoeven door te geven.
- Glasvezel installeren: Voor snel internet wordt er door de netbeheerder glasvezel aangesloten.


Stroomstoring of kortsluiting in huis?
Bel Selectra voor advies om de storing te verhelpen (Wachttijd bedraagt momenteel: 1 minuut)


Gratis adviesdienst gas en elektriciteit
Vergelijk gratis met onze energievergelijker.
RENDO contact klantenservice
Het is mogelijk om contact op te nemen met je netbeheerder door onder andere te bellen of een contactformulier in te vullen. Vragen kunnen bijvoorbeeld gaan over de aanvraag van een slimme meter of de verzwaring van je aansluiting. Hieronder zie je alle RENDO contactgegevens.
Contactmethode | Contactgegevens |
---|---|
RENDO telefoonnummer | 0522 856 400 |
RENDO contactformulier | Contactformulier RENDO |
RENDO e-mail | [email protected] |
RENDO bellen kan op werkdagen tussen 8:00 en 16:30 uur. Op feestdagen en gedurende het weekend is de klantenservice gesloten. Als je het contactformulier invult of een mail stuurt naar de netbeheerder, dan duurt het een aantal werkdagen voordat je antwoord ontvangt. Bij een glasvezelstoring is het beter om je telecomaanbieder te bellen.
Gaslucht of stroomstoring RENDO melden
Ruik je een gaslucht of heb je te maken met een stroomstoring? Bel dan het Nationaal Storingsnummer 0800 9009.
Kantoren RENDO
RENDO is gevestigd in Meppel en kun je bezoeken door naar het bezoekadres te gaan. Neem van tevoren altijd contact op om er zeker van te zijn dat je langs kunt gaan wanneer je wilt. Hieronder zie je de adresgegevens.
Adres RENDO Netbeheer
Setheweg 1
7940 AA
Meppel
KvK-nummer: 81174853
Btw-nummer: 805685492B01
Gratis advies over energiezaken
Bel Selectra voor advies over energiecontracten of om over te stappen (gratis dienst).
Gratis advies over energiezaken
Vergelijk gratis met onze energievergelijker.
RENDO gebied werkzaamheden
RENDO stuurt brieven om iedereen op de hoogte te houden van geplande werkzaamheden. Bovendien is een storingsoverzicht te vinden op hun website van lopende projecten.
RENDO netbeheerkosten 2024
Iedere netbeheerder in Nederland rekent netbeheerkosten aan huishoudens. Deze kosten betaal je via je energieleverancier die de kosten van je netbeheerder op de factuur zet. Je netbeheerder vraagt je dus nooit zelf om de netbeheerkosten te betalen. In de tabel hieronder zie je de kosten voor stroom en gas van RENDO.
Periodieke aansluitkosten* | Vastrecht transport | Meterhuur | Capaciteitstarief per jaar |
---|---|---|---|
€31,13 | €18 | €21,08 | €44 |
* De jaarlijkse aansluitkosten en het capaciteitstarief gelden voor een aansluiting van 0 t/m 3x80A.
Periodieke aansluitkosten* | Vastrecht transport | Meterhuur | Capaciteitstarief per jaar |
---|---|---|---|
€39,91 | €18 | €15,39 | €33,98 |
* De jaarlijkse aansluitkosten en het capaciteitstarief voor gas gelden voor een G6-aansluiting.
RENDO nieuwe aansluiting aanvragen
Een nieuwe aansluiting regelen, moet je alleen zelf aanvragen als je een huis laat bouwen. Op mijnaansluiting vraag je de juiste aansluiting voor je energieverbruik aan. Als je een huis koopt, zijn er andere partijen die dit voor je doen. De netbeheerder die in jouw regio actief is, neemt contact met je op als je de aansluiting aanvraagt.
Het is niet langer meer mogelijk om zomaar een gasaansluiting aan te vragen. Hiervoor heb je toestemming nodig van je gemeente.
RENDO 3-fasen aansluiting aanvragen
Veel woningen hebben een 1-fase aansluiting die nu vaker wordt vervangen door een 3-fasen aansluiting, omdat we meer stroom en minder gas verbruiken in Nederland. Dit is natuurlijk goed voor de energietransitie, maar moet wel goed worden geregeld.
Huishoudens die veel meer stroom gaan verbruiken door een elektrische auto, elektrische kookplaat, zonnepanelen en warmtepompen hebben vaak een zwaardere aansluiting nodig. Deze aansluiting dient ook te worden aangevraagd via mijnaansluiting.


Meer informatie over de huidige gas- en stroomtarieven in Nederland
Bel Selectra voor energie-advies en hulp bij het afsluiten van een nieuw energiecontract (Wachttijd bedraagt momenteel: 1 minuut)


Ontvang advies om te besparen op je energiefactuur
Vergelijk gratis met onze energievergelijker.
RENDO meterstanden doorgeven
Alle netbeheerder zijn verplicht om iedere drie jaar de meterstanden op te vragen van iedereen. Deze worden automatisch en op afstand afgelezen als men een slimme meter heeft. Indien er nog een analoge meter in huis hangt, dan moeten huishoudens handmatig de meterstanden doorgeven.
Deze informatie is belangrijk voor de netbeheerder, zodat er precies kan worden gemeten hoeveel energie er wordt verbruikt en of alles nog goed werkt.
RENDO slimme meter
In 2021 is het project van de slimme meter van RENDO afgerond en heeft ieder huishouden in de regio een slimme meter aangeboden gekregen. Deze meter heeft een dubbeltarief, waardoor de prijzen van energie gedurende de dag anders zijn dan in de avond en nacht.
Een slimme energiemeter stuurt de gegevens automatisch door naar je energieleverancier en netbeheerder, mits hier toestemming voor is gegeven. Huishoudens zelf kunnen online en via een energie-app nauwkeurig hun verbruik in de gaten houden.
- Waarom een slimme meter in huis handig is:
- Elke maand ontvang je een overzicht van je verbruik.
- Je kunt je kosten en precieze verbruik bijhouden via een handige app van je energieleverancier.
- Je ontvangt een nauwkeurige jaarafrekening, omdat er geen schatting meer wordt gemaakt. De meterstanden zullen correct zijn.
- Je kunt snel en makkelijk zien of je je termijnbedrag moet aanpassen.
- Er geldt een dubbeltarief, waardoor er 's nachts en overdag verschillende tarieven gelden.
Veelgestelde vragen RENDO
Wat doet RENDO precies?
RENDO is legt glasvezel aan voor sneller internet, maar hun belangrijkste taak is het onderhoud van stroomkabels en gasleidingen in hun regio. Hun taak is om deze infrastructuur intact te houden, zodat iedereen in hun regio toegang heeft tot gas en stroom. Bovendien sporen zij stroomstoringen en gaslekken op en lossen ze deze op.
Hoe kan ik RENDO bereiken?
Je kunt RENDO Infra op werkdagen bereiken via 0522 856 400 tussen 8:00 en 16:30 uur. Het is niet mogelijk om contact op te nemen op feestdagen of gedurende het weekend. Het is tevens mogelijk om te mailen naar [email protected] of het contactformulier in te vullen.
Hoe weet ik of RENDO werkzaamheden in mijn buurt uitvoert?
Op de website van RENDO zie je een overzicht van storingen in de buurt die worden opgelost. De oorzaak ervan zie je ook terug in het overzicht. Zelf kun je ook een storing melden als er een stroomstoring in de straat is.